fredag 15. oktober 2010

Skikkelig rådyr!

Ha ha... tørr humor... Går i familien, kan ikke noe for det.

Ikke noen oppskrift helt enda, men jeg sitter og funderer på en oppskrift. Jeg håper å kunne be familien på en skikkelig høstmiddag neste helg, har fått en del rådyr kjøtt som jeg skulle brukt i en grtye. Har funnet en flott oppskrift med madeira i og syns denne høres flott ut. Kjøttet er utmerket gryte kjøtt mørt og deilig og er skikkelig god villtsmak på det.

Problemet jeg står med nå er hva er en god forrett til dette, må jo passe til hovedretten, og hva er en god dessert? Tenkte litt multer og høstfrukter til desserten, men er ingen kjenning på multer så her tar jeg gjerne imot tips. Også gjerne tips på hvor jeg finner multer på østlandet. Jeg plukker de gjerne selv (såfremt jeg får være i fred fra hjortelusa) det blir liksom ekstra speiellt.

Det jeg også finner stooor glede i når det kommer til middag, er dekking og pynting av bordet. Elsker det! Jeg kommer til å dekke med en hvit duk, olivengrønne tøyservietter, løv, høstbær, gresskar og allt som skriker høst! Er skikkelig moro!

Og forresten, jeg husker jo selvfølgelig ikke navnet på den her jeg sitter (kan legge det til etterpå) men jeg har fått heeelt hekta på en sjokolade fra Sunnkost som er med mørk sjokolade og lime. Sjokoladeplatene er tynne så det blir ikke sann veldig ekkelt typisk mørsk sjokoladesmak, men deilig og behagelig. Den koster ca 44 kroner for en plate! Verdt det!

1 kommentar:

  1. Rådyr og vilt generelt er jo flott til høstsesongen. kanskje prøve noe litt uvanlig til forretten som:
    søtsoppsufflè.
    6porsj:
    1kg søtpoteter
    60g nyreven parmesan
    3 ss usaltet smør
    1 løk finhakket
    3 3/4 dl melk
    3 ss hvetemel
    1/4 ts reven muskat
    1/4 ts malt allehånde
    1/4 malt ingefær
    6 egg plomme og hvite hver for seg
    125g revet jarlsbærg eller annen vellagret gul ost
    salt og nykvernet pepper

    Forvarm ovnen til 190¤C
    Stikk hull på søtpotetene med en gaffel og bak de i ovnen ca 30-40 min til de er helt møre.
    ta de ut av ovnen og la de kjøle seg ned før du deler dem i to og skraper ut innholdet og lager en jevn mos av det.
    smør en 2liters sufflèform og dryss bunn og sider med halvparten av parmesanen.
    smelt smøret i en tykkbunnet gryte over middels varme. legg i løken og la den surre seg blank og myk, ca 10 min. i mellomtiden varmer du melka til kokepunktet i en liten gryte på middels varme og tar gryten av platen.
    dryss melet utover løken og la det surre under stadig omrøring i 3 min. smør og mel må ikke bli brunt.
    slå all melken over og pisk kraftig.
    fortsett og røre til det tykner.
    ta gryten av platen og rør inn muskat, allehånde og ingefær.
    tilsett eggeplommene en og en og rør godt mellom hvær.
    ha til slutt i søtpotetmosen og revet jarlsberg og rør alt godt sammen. smak til med salt og pepper.
    Pisk eggehviten stive i en bolle og skjær en firedel av dem inn i sufflèmassen med en slikkepott. så skjærer du like forsiktig inn resten av eggehviten inn og øser alt over i den smurte sufflèformen.
    dryss resten av parmesanen over.
    stek suffleen til den er hevt og gyllen, 45-50 min og server med det samme.

    SvarSlett